Visselblåsning (Whistleblowing)

Vi vill göra rätt

Vi på Meritum strävar efter att upprätthålla en hög affärsetik och ett öppet affärsklimat. I vår verksamhet värnar vi om säkerhet och respekt för alla de människor som berörs av vår verksamhet.

Vår visselblåsartjänst är viktig för att värna god bolagsstyrning och bevara kundernas, medarbetarnas och allmänhetens förtroende för oss.

Du har en viktig roll för att vi ska lyckas.

Vår visselblåsartjänst

Visselblåsartjänsten ger våra anställda och andra partners en möjlighet att informera oss om allvarliga oetiska eller olagliga missförhållande.

Du kan anonymt rapportera din farhåga här. Beskriv ditt ärende noga så att vi får underlag för att gå vidare med en utredning.

Ditt meddelande hanteras tryggt och säkert

För att trygga din anonymitet hanteras tjänsten av en extern part WhistleB, Whistleblowing Centre. Kommunikationskanalen är krypterad och lösenordskyddad.

Alla meddelanden behandlas konfidentiellt.

Tack för ditt engagemang!

Veckostädning

Hur skickar jag ett anonymt meddelande?

Vänligen börja med att välja det företag där du är anställd eller det företag som ditt ärende gäller.

Du rapporterar enkelt och tryggt genom att följa instruktionerna i formuläret. När du skickat din rapport får du ett personligt ID och lösenord på skärmen. Spara dessa säkert; du behöver dem för att få tillgång till ditt ärende. Du behöver logga in i systemet för att se svar.

Din anonymitet kommer att bevaras genom hela konversationen.

Önskar du rapportera via telefon eller genom ett digitalt eller fysiskt möte, vänligen ange detta i formuläret så kommer vi att återkomma till dig med ytterligare information kring hur du ska gå tillväga.

Din rapport kommer att hanteras av KEYTOs oberoende visselblåsarfunktion.

Inom 7 kalenderdagar kommer du att få en bekräftelse på att ditt meddelande eller din rapport har mottagits.

Om din rapport uppfyller kraven för ett visselblåsarärende, kommer lämpliga utredningsåtgärder att vidtas. Inom tre månader från dagen då du lämnat rapporten, kommer du få skälig återkoppling kring hanteringen av denna.